The Temple Is Also a Place for Politics: A Study Based on the “Juventude Pelo Brasil” Rallies During the 2022 Elections
DOI:
https://doi.org/10.17231/comsoc.46(2024).5796Keywords:
religion, election, disinformation, Nikolas Ferreira, Jair BolsonaroAbstract
This paper is a multiple case study aimed at understanding how Jair Bolsonaro (Liberal Party), the incumbent candidate for re-election, was presented in electoral events held within evangelical churches during the second round of the 2022 presidential elections. To this end, the research analysed three events from the “Juventude Pelo Brasil” rallies, organised by influencer and federal deputy Nikolas Ferreira. The goal was to secure additional votes from northeastern voters in the second round for Bolsonaro, who was trailing his main opponent, Luiz Inácio Lula da Silva (Worker’s Party), in all states of the region during the first round of voting. Through an analysis of the rallies held in various northeastern cities, this study also explores whether disinformation-based rhetoric was present in the speeches delivered during these events and for what purposes. The analysis focuses on the speeches made by Nikolas Ferreira at the events in Imperatriz (Maranhão), Fortaleza (Ceará), and Salvador (Bahia) in October 2022. These rallies were broadcast in their entirety on YouTube, providing us with access to the content. Each of Ferreira’s speeches lasts between 21 and 31 minutes. For the study, we employed the descriptive qualitative method of content analysis based on the videos made available on the platform above. The results indicate that the primary strategy for shaping Bolsonaro’s image in evangelical churches involved deconstructing the image of political opponents. The election was framed as an ideological confrontation, with Bolsonaro positioned as the central figure in the battle against what was portrayed as a greater evil. Additionally, Ferreira, in an effort to mobilise his supporters, exploited the Bible, turning the act of voting into a moral crusade. He suggested that voting for another candidate would be contrary to religious principles, further contributing to the spread of disinformation on these issues.
Downloads
References
Aguiar, L., & Sousa, D. (2022). A figura do influencer: Uma reflexão sobre Bolsonarismo e a campanha do deputado André Fernandes. Revista Brasileira de Estudos da Mídia, 1(1), 1–23.
Alencar, G. (2020). Jair Messias Bolsonaro: O “eleito” de Deus? Revista Brasileira de História das Religiões, 13(37), 161–175.
Alves, D., Figueiredo, D., & Henrique, A. (2015). O poderoso NVivo: Uma introdução a partir da análise de conteúdo. Revista Política Hoje, 24(2), 119–134.
Andrade, N. (2022, 3 de outubro). Nikolas Ferreira: De apagado a fenômeno na direita e deputado mais votado. UOL. https://noticias.uol.com.br/eleicoes/2022/10/03/nikolas-ferreira-fenomeno-direita.htm
Ballousier, A. V. (2019, 31 de janeiro). Sem diploma, Damares já se apresentou como mestre em educação e direito. Folha de S. Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/poder/2019/01/sem-diploma-damares-ja-se-apresentou-como-mestre-em-educacao-e-direito.shtml
Bimbati, A. P., & Pereira, F. (2022, 21 de outubro). Deputado mais votado repete tour de Michelle no NE para atrair voto jovem. UOL. https://noticias.uol.com.br/eleicoes/2022/10/21/nikolas-ferreira-repete-michelle-viagens-nordeste.htm
Coleman, S. (2020). Re-imagining the democratic public. In W. H. Dutton (Ed.), A research agenda for digital politics (pp. 213–222). Edward Elgar.
Cowan, B. (2014). “Nosso Terreno” crise moral, política evangélica e a formação da “Nova Direita” brasileira. Varia História, 30(52), 101–125. https://doi.org/10.1590/S0104-87752014000100006
Cunha, M. (2015). O “Caso Marco Feliciano” como paradigma para os estudos em mídia, religião e política no Brasil. Intercom, 38, 1–15.
DeHanas, D., & Shterin, M. (2018). Religion and the rise of populism. Religion, State & Society, 46(3), 177–185. https://doi.org/10.1080/09637494.2018.1502911
Dourado, T. (2020). Fake news na eleição presidencial de 2018 no Brasil [Tese de doutoramento, Universidade Federal da Bahia]. Repositório Institucional da UFBA.
“Em novo vídeo, Feliciano insinua que Caetano Veloso fez pacto com diabo”. (2013, 10 de abril). O Globo. https://oglobo.globo.com/politica/em-novo-video-feliciano-insinua-que-caetano-veloso-fez-pacto-com-diabo-8074258
Ferreira, N. (2018, 17 de agosto). O que é ser um conservador? [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=r9xYun2vis4&t=204s
França, V., & Leurquin, C. (2022). Felipe Neto: Uma celebridade política? Rumores, 16(31), 15–41. https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2022.200387
Instituto da Democracia. (2024). A cara da democracia. O Globo.
Kamradt, J. (2019). Celebridades políticas e políticos celebridades: Uma análise teórica do fenômeno. BIB - Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, (88), 1–22.
Karhawi, I. (2017). Influenciadores digitais: Conceitos e práticas em discussão. Revista Communicare, 17(12), 46–61.
Kniess, A., & Santos, D. (2020). Religião e democracia em nível local: Os valores democráticos dos evangélicos paulistanos. Teoria & Pesquisa: Revista de Ciência Política, 29(1), 101–131. https://doi.org/10.4322/tp.v29i2.820
Ladeira, J. (2022). O púlpito como cena: Perfomance e teatralidade em Damares Alves. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 12(2), 1–25. https://doi.org/10.1590/2237-2660113634
Machado, M. (2013). Discursos pentecostais em torno do aborto e da homossexualidade na sociedade brasileira. Revista Cultura & Religión, 7(2), 48–68.
Maranhão Filho, E., Coelho, F., & Dias, T. (2018). “Fake news acima de tudo, fake news acima de todos”: Bolsonaro e o “kit gay”, “ideologia de gênero” e fim da “família tradicional”. Correlatio, 17(2), 65–90.
Mariano, R. (2011). Laicidade à brasileira: Católicos, pentecostais e laicos em disputa na esfera pública. Civitas, 11(2), 238–258. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2011.2.9647
Martino, L. (2009, 2–6 de junho). Dois estágios da comunicação versus efeitos limitados: Uma releitura [Apresentação de Comunicação]. XVIII Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Belo Horizonte, Brasil.
Massuchin, M., & Santos, M. (2021). A intersecção entre desinformação, religião e pandemia: A atuação de canais religiosos no YouTube no contexto da Covid-19. Tropos: Comunicação, Sociedade e Cultura, 10(1), 1–30.
Massuchin, M., Tavares, C., Mitozo, I., & Chagas, V. (2021). A estrutura argumentativa do descrédito na ciência: Uma análise de mensagens de grupos bolsonaristas de WhatsApp na pandemia da Covid-19. Fronteiras: Estudos Midiáticos, 23(2), 160–174. https://doi.org/10.4013/fem.2021.232.11
Medeiros, A. (2017, março). Os perigos da indiferença à verdade. Uno Desenvolvendo Ideias, 27, 23–25.
Menezes, L. F., & Cunha, A. R. (2018, 13 de dezembro). Kit satânico, nazismo de esquerda, globalismo: Investigamos o que já disseram ministros de Bolsonaro. Aos Fatos. https://www.aosfatos.org/noticias/kit-satanico-nazismo-de-esquerda-globalismo-investigamos-o-que-ja-disseram-ministros-de-bolsonaro/
Mont’Alverne, C., & Mitozo, I. (2019, 15–17 de maio). Muito além da mamadeira erótica: As notícias compartilhadas nas redes de apoio a presidenciáveis em grupos de WhatsApp, nas eleições brasileiras de 2018 [Apresentação de comunicação]. VIII Encontro da Compolítica, Brasília, Brasil.
Motta, B., Bittencourt, M., & Viana, P. (2014). A influência de Youtubers no processo de decisão dos espectadores: Uma análise no segmento de beleza, games e ideologia. E-compós, 17(3), 1–25. https://doi.org/10.30962/ec.1013
Mudde, C. (2004). The populist Zeitgeist. Government and Opposition, 39(4), 541–563. https://doi.org/10.1111/j.1477-7053.2004.00135.x
Norris, P. (2003). Preaching to the converted? Pluralism, participation and party websites. Party Politics, 9(1), 21–45. https://doi.org/10.1177/135406880391003
Novaes, R. (2001). A divina política. Notas sobre as relações delicadas entre religião e política. Revista USP, (49), 60–81. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i49p60-81
Oro, A. (2013). A política da Igreja Universal e seus reflexos nos campos religioso e político brasileiros. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 18, 53–69. https://doi.org/10.1590/S0102-69092003000300004
Pierucci, A. F., & Prandi, R. (1995). Religiões e voto: A eleição presidencial de 1994. Opinião Pública, 3(1), 32–63.
Prandi, R., & Santos, R. (2017). Quem tem medo da bancada evangélica? Posições sobre moralidade e política no eleitorado brasileiro, no Congresso Nacional e na Frente Parlamentar Evangélica. Tempo Social, 29(2), 187–214. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2017.110052
Prandi, R., Santos, R., & Bonato, M. (2019). Igrejas evangélicas como máquinas eleitorais no Brasil. Revista USP, 120, 43–60. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i120p43-60
Quirós, E. (2017, março). Fake news versus jornalismo livre e independente. Uno Desenvolvendo Ideias, 27. https://www.revista-uno.com.br/numero-27/fake-news-versus-jornalismo-livre-e-independente/
Santos, N., Chagas, V., & Marinho, J. (2022). De onde vem a informação que circula em grupos bolsonaristas no WhatsApp. Intexto, 53, 1–23. https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.123603
Semán, P. (2001). A Igreja Universal do Reino de Deus: Um ator e suas costuras da sociedade brasileira contempônea. Debates do NER, 3, 87–96. https://doi.org/10.22456/1982-8136.2709
Soares, F., & Recuero, R. (2018). A argumentação dos deputados na votação do processo de impeachment de Dilma Rousseff. Estudos em Comunicação, 1(27), 69–85.
Street, J. (2019). What is Donald Trump? Forms of ‘celebrity’ in celebrity politics. Political Studies Review, 17(1), 3–13. https://doi.org/10.1177/1478929918772995
Tandoc, E., Jr., Lim, Z., & Ling, R. (2018). Defining “fake news”. Digital Journalism, 6(2), 137–153. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143
Weber, M. (2004). Imagem pública. In A. A. C. Rubim (Ed.), Comunicação e política: Conceitos e abordagens (pp. 259–308). Edufba.
Wellcome. (2019). Wellcome global monitor – First wave findings? Gallup.
Yin, R. (2013). Validity and generalization in future case study evaluations. Evaluation, 19(3), 321–332. https://doi.org/10.1177/1356389013497081
Zanatta, J., & Costa, M. (2012). Algumas reflexões sobre a pesquisa qualitativa nas ciências sociais. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 12(2), 344–359. https://doi.org/10.12957/epp.2012.8266
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Joilson Barros, Camilla Quesada Tavares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.