Participation and Trust in Community Communication: The Cases of Vela Notícias and Jornal da Aldeia
DOI:
https://doi.org/10.17231/comsoc.45(2024).4813Keywords:
community communication, trust, participation, Vela Notícias, Jornal da AldeiaAbstract
This research seeks to delve into the dynamics of participation within news platforms curated by non-professional journalists residing in inland Portugal. Through an exploratory study, two initiatives originating from communities located in the country’s inland areas are analysed: Vela Notícias, in the Centre region, and Jornal da Aldeia, in the Alentejo region. These initiatives serve as empirical objects illustrating a phenomenon that reflects the shift away from traditional media, the community’s eagerness to disseminate locally pertinent knowledge, and the citizens’ yearning for social and cultural representation. Both initiatives have emerged in ageing and sparsely populated regions, with fewer than 1,000 inhabitants, according to the 2021 Census (Instituto Nacional de Estatística, 2021).
To understand and address these concerns, alongside a thorough review of pertinent literature, semi-structured interviews were conducted as a methodological approach involving participants engaged in information production for the two community media outlets. The significance of this study lies in unravelling the intricacies of proximity communication dynamics spearheaded by non-journalist citizens.
The residents of both parishes actively contribute to content creation, topic selection, editing, and distribution of the newspapers. Production operates outside the norms of journalistic selection, filtering, and hierarchy. Nevertheless, interviewees exhibit keen interest and confidence in the published information. The motivation for participation stems from a desire to share common values and cultural connections, fostering a sense of belonging and social responsibility.
Downloads
References
Aguiar, L., & Rodrigues, C. (2021). Expertise no jornalismo: Considerações sobre a autoridade profissional no contexto da desinformação impulsionada pelos algoritmos. Chasqui, (147), 243–240.
Aranha, A., & Miranda, G. (2015). O jornalismo hiperlocal como mediador do empoderamento feminino. Revista Observatório, 1(3), 160–180. https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p160
Barbosa, S. (2002). A informação de proximidade no jornalismo on-line. Revista Contracampo, (7), 47–64. https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i07.475
Bertol, R. (2017). O desafio de refundar a comunicação comunitária: Raquel Paiva indica as potencialidades e faz um balanço do campo de estudos que consolidou no Brasil. Revista Mídia e Cotidiano, 11(1), 227–236.
Boyce, C., & Neale, P. (2006). Conducting in-depth interviews: A guide for designing and conducting in-depth interviews for evaluation input (Vol. 2). Pathfinder International.
Broncano, F. (2008). Trusting others. The epistemological authority of testimony. Theoria, 23(1), 11–22.
Camilo, E. (1998). Estratégias de comunicação municipal: Uma reflexão sobre as modalidades de comunicação nos municípios. Série Estudos em Comunicação.
Carpentier, N. (2012). The concept of participation. If they have access and interact, do they really participate? Fronteiras - Estudos Midiáticos, 14(2), 164–177. https://doi.org/10.4013/fem.2012.142.10
Carpentier, N. (2017). Media e participação. Media XXI.
Castro, E., Marques, M., Marques, J., & Viegas, M. (2020). Demografia e economia: Um modelo regional integrado de estimação da população portuguesa. Revista Portuguesa de Estudos Regionais, (55), 9–26. https://doi.org/10.59072/rper.vi55.11
Custódio, L. da C. (2016). Panorama global da comunicação comunitária como ação política periférica. Mídia e Cotidiano, 10(10), 138–157. https://doi.org/10.22409/ppgmc.v10i10.9799
Donath, J. (1996). Identity and deception in the virtual community. https://smg.media.mit.edu/people/Judith/Identity/IdentityDeception.html
Duarte, J. (2005). Entrevista em profundidade. In J. Duarte & A. Barros (Eds.), Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação (pp. 62–83). Atlas.
Figaro, R., & Marques, A. (2020). A comunicação como trabalho no capitalismo de plataforma: O caso das mudanças no jornalismo. Revista Contracampo, 39(1), 101–115. https://doi.org/10.22409/contracampo.v39i1.38566
Holanda, A. (2008). Estratégias de abertura: O jornalismo de fonte aberta nos casos Indymedia, CMI, Slashdot, Agoravox, Wikinotícias e Wikinews [Dissertação de mestrado, Universidade Federal da Bahia].
Instituto Nacional de Estatística. (2021). Resultados dos Censos 2021. Retirado a 2 de novembro de 2022, de https://censos.ine.pt/xportal/xmain?xlang=pt&xpgid=censos21_dados&xpid=CENSOS21
Jenkins, J., & Graves, L. (2019). Case studies in collaborative local journalism. Reuters Institute; University of Oxford.
Jerónimo, P. (2015). Ciberjornalismo de proximidade. Redações, jornalistas e notícias online. LabCom.
Jerónimo, P., Ramos, G., & Torre, L. (2022). Desertos de notícias Europa 2022: Relatório Portugal. MediaTrust.Lab/LabCom. https://a-mcc.eu/portugal-research-2022/
Lisboa, S., & Benetti, M. (2017). Credibilidade no jornalismo: Uma nova abordagem. Estudos em Jornalismo e Mídia, 14(1), 51–62.
López-Garcia, X. (2017). Realidades e desafios do ciberjornalismo de proximidade. In P. Jerónimo (Ed.), Media e jornalismo de proximidade na era digital (pp. 119–136). LabCom.
McMyler, B. (2011). Testimony, trust, and authority. Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199794331.001.0001
Midões, M. (2020). O terceiro setor de radiodifusão em Portugal: Mapeamento e caracterização das rádios comunitárias [Tese de doutoramento, Universidade de Coimbra]. Estudo Geral. https://hdl.handle.net/10316/95297
Midões, M. (2021). Community radios in Portugal: Mapping an overlooked alternative media. Online Journal of Communication and Media Technologies, 11(3), e202113. https://doi.org/10.30935/ojcmt/11086
Montargil, F. (2017). [Recensão a] Nico Carpentier, Media e Participação. Mediapolis, (5), 111–113. https://doi.org/10.14195/2183-6019_5_8
Morais, R., Jerónimo, P., & Correia, J. (2020). Jornalismo na região Centro: Trabalho, tecnologia e negócio. LabCom. https://labcomca.ubi.pt/jornalismo-na-regiao-centro-trabalho-tecnologia-e-negocio/
Muylaert, C., Sarubbi, V., Gallo, P., Neto, M., & Reis, A. (2014). Entrevistas narrativas: Um importante recurso em pesquisa qualitativa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 48, 184–189. https://doi.org/10.1590/S0080-623420140000800027
Paiva, R. (2023). Comunicação comunitária e jornalismo de proximidade num cenário de infodemia. In P. V. Melo & P. Jerónimo (Eds.), Comunicação comunitária e jornalismo de proximidade: Diálogos e desafios em cenários de crises (pp. 17–32). LabCom.
Quandt, T. (2018). Dark participation. Media and Communication, 6(4), 36–48. https://doi.org/10.17645/mac.v6i4.1519
Quintanilha, T., Paisana, M., & Cardoso, G. (2019). A imprensa regional portuguesa como pequeno bastião da imprensa tradicional no país. Revista Portuguesa de Estudos Regionais, (50), 141–161. https://doi.org/10.59072/rper.vi50.507
Ramonet, I. (2012). A explosão do jornalismo: Das mídias de massa à massa de mídias (D. Estevam, Trad.). Publisher Brasil. (Trabalho original publicado em 2011)
Rosen, J. (2005, 21 de janeiro). Bloggers vs. journalists is over. Press Think. http://archive.pressthink.org/2005/01/21/berk_essy.html
Saldanha, P., Paiva, R., & Lacerda, J. (2014, 6–8 de agosto). “Comunidade gerativa” na práxis de comunicação comunitária em projetos de transformação social: Um olhar do INPECC [Apresentação de comunicação]. XII Congresso ALAIC, Lima, Peru.
Serra, P. (2006a). A credibilidade da informação na web. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação.
Serra, P. (2006b). Web e credibilidade – O caso dos blogs. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação.
Stokes, D., & Bergin, R. (2006). Methodology or “methodolatry”? An evaluation of focus groups and depth interviews. Qualitative Market Research: An International Journal, 9(1), 26–37. https://doi.org/10.1108/13522750610640530
Zago, G. (2009). Informações hiperlocais no Twitter: Produção colaborativa e mobilidade. In Proceedings of the 32º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (pp. 1–15). Intercom.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adriana Gonçalves, Aline Grupillo, Paulo Victor Melo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright, providing the journal with the right of first publication. The work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.