Design in Health Data Communication: Infographics About COVID-19 in Rio Claro Municipality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17231/comsoc.43(2023).4338

Keywords:

information design, digital and visual communication, health communication, infographics, COVID-19

Abstract

COVID-19 brought to the public agenda the need for disseminating reliable information on the epidemiological scenario of the disease in various regions of the world. In Brazil, several managers took on the task of informing the local population about the progression of the pandemic in their municipalities. This study aimed to reflect on the construction/design of COVID-19 bulletins/infographics and the central importance of design in disseminating health information. To this end, we analysed 133 infographics on the disease numbers published on Instagram of the Municipal Health Foundation of Rio Claro, in the interior of São Paulo state in Brazil, between March 30 and July 31, 2020. The qualitative analysis from the multimodal perspective made it possible to identify that these were built in an iterative process, with changes over time to exclude or include information as the pandemic spread in the municipality. The infographics were analysed in three dimensions: format, colour and content. We concluded that their elaboration was based on basic design concepts concerning shape and colours. In the first five months, three versions were produced to refine the design and information until attaining a more consistent format for communicating the data of the COVID-19 pandemic.

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Author Biographies

Jacqueline Isaac Machado Brigagão, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas, Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil

Jacqueline Isaac Machado Brigagão has a PhD in psychology. She is a professor in the course of obstetrics and in the master’s degree in public policy management at the School of Arts, Sciences and Humanities of the University of São Paulo. Jacqueline is a supervisor at the Postgraduate Psychology Program at the Federal University of Pará.

Claudia Malinverni, Centro de Apoio Técnico Científico, Instituto de Saúde, São Paulo, Brazil

Claudia Malinverni is a journalist with a doctorate in public health. She is a scientific researcher at the Health Institute of the state of São Paulo and a lecturer in the professional master’s programme in collective health.

Mariana De Gea Gervasio, Programa de Pós-Graduação em Saúde Pública, Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brazil

Mariana De Gea Gervasio is a midwife and doctoral candidate in the Postgraduate Programme in Public Health at the University of São Paulo.

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Fundação Municipal de Saúde [@fmsrioclaro]. (2020c, 11 de abril). Alerta Situação de Rio Claro atualizada via informação da Vigilância Epidemiológica em 11.04.2020, 17h. *Os casos POSITIVOS VIA TESTE RÁPIDO (Laboratório Particular) não são considerados resultados finais de diagnóstico* [Fotografia]. Instagram. https://www.instagram.com/p/B-2rG8unplh/

Fundação Municipal de Saúde [@fmsrioclaro]. (2020d, 14 de abril). Alerta Situação de Rio Claro atualizada via informação da Vigilância Epidemiológica em 14.04.2020, 17h [Fotografia]. Instagram. https://www.instagram.com/p/B--dA03HAIV/

Fundação Municipal de Saúde [@fmsrioclaro]. (2020e, 7 de maio). Alerta Situação de Rio Claro atualizada via informação da Vigilância Epidemiológica em 07.05.2020, 16h20. Deste total de internados, 05 estão em UTI [Fotografia]. Instagram. https://www.instagram.com/p/B_5o6rknLwj/

Fundação Municipal de Saúde [@fmsrioclaro]. (2020f, 27 de maio). Alerta Situação de Rio Claro atualizada via informação da Vigilância Epidemiológica em 27.05.2030, 17h [Fotografia]. Instagram. https://www.instagram.com/p/CAtJXRuHaP3/

Fundação Municipal de Saúde [@fmsrioclaro]. (2020g, 22 de junho). Alerta Situação de Rio Claro atualizada via informação da Vigilância Epidemiológica em 22.06.20, 17h [Fotografia]. Instagram. https://www.instagram.com/p/CBwK6jmH6o4/

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Published

2023-03-28

How to Cite

Machado Brigagão, J. I. ., Malinverni, C., & De Gea Gervasio, M. (2023). Design in Health Data Communication: Infographics About COVID-19 in Rio Claro Municipality. Comunicação E Sociedade, 43, e023004. https://doi.org/10.17231/comsoc.43(2023).4338