Paquetes as Improvised Media: Transnationalism and Cultural Consumption in Havana-Miami Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17231/comsoc.39(2021).2751

Keywords:

cultural consumption, transnationalism, media, Cuba, Latin America

Abstract

Mediatic gambiarras are alternative and improvised forms of media consumption. They emerge in adverse or restrictive contexts. Signal the need for connection on the part of those who use them. In the island of Cuba, paquetes, sets of files containing pop culture content, music, series, US blockbusters, among others, not shown in Cuban media systems, are the most established cultural form of mediatic gambiarra on the socialist island. The article presents the result of a research project carried out between the years 2015 and 2017, based on an ethnographic-inspired methodology, with field interviews and participant observation in the city of Havana, with the purpose of debating different uses of the paquetes by consumers and fans of pop culture in the Cuban context. Contradictions about the practices of paqueteros — subjects who sell paquetes in online and offline network creations — are mapped from the emergence of traces of capitalism in Cuba that pass through the always conflicting relationship between residents in Havana and migrants in Miami in symbolic disputes on the island. The questions raised in the field signal for different matrixes around transnationalism in Latin America, geopolitical issues and point to understandings about the singularities and challenges of contemporary Cuba.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agência EFE. (2017, 26 de outubro). Crece el número de cuentapropistas en Cuba apesar de la suspensión de licencias. Cibercuba. https://www.cibercuba.com/noticias/2017-10-26-u141144-e129488-cifra-cuentapropistas-cuba-crece-pesar-suspension-licencias

Agência France Press. (2017, 10 de maio). Cidade cubana faz revolução com “Facebook” próprio e conexão pirata. O Globo. https://oglobo.globo.com/mundo/cidade-cubana-faz-revolucao-com-facebook-proprio-conexao-pirata-21317005

Appadurai, A. (2004). Dimensões culturais da globalização (T. Costa, Trad.). Editorial Teorema. (Trabalho original publicado em 1996)

Armengol, R. (2013). Competitive solidarity and the political economy of Invento. In Papers and Proceedings of the Twenty-Third Annual Meeting of Association for the Study of the Cuban Economy. https://www.ascecuba.org/asce_proceedings/competitive-solidarity-and-the-political-economy-of-invento/

Boufleur, R. N. (2006). A questão da gambiarra: Formas alternativas de desenvolver artefatos e suas relações com o design de produtos [Tese de mestrado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16134/tde-24042007-150223/pt-br.php

Braga, J. L. (2006). A sociedade enfrenta sua mídia: Dispositivos sociais de crítica midiática. Paulus.

Castells, M. (1996). The information age: Economy, society and culture (Volume I: The rise of the network society). Wiley-Blackwell.

Feldman-Bianco, B., & Schiller, N. G. (2011). Una conversación sobre transformaciones de la sociedad, migración transnacional y trayectorias de vida. Crítica y Emancipación, 2(3), 9–42. http://biblioteca.clacso.edu.ar/ojs/index.php/critica/article/view/144

Genova, J. M. (2012). ¡Hasta la utopía siempre! Conflicting utopian ideologies in Havana’s late socialist housing market [Tese de mestrado, University of Texas]. Texas SchoolarWorks. https://repositories.lib.utexas.edu/handle/2152/20043

Grant, W. (2017, 4 de março). Cuba vai finalmente entrar na era da internet? BBC Brasil. https://www.bbc.com/portuguese/internacional-39161846

Marreiro, F. (2013, 3 de março). As tramas da rede cubana: Como funciona a internet off-line na ilha. Folha de São Paulo. https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2013/03/1239270-as-tramas-da-rede-cubana-como-funciona-a-internet-off-line-na-ilha.shtml

Martínez, A. G. (2017, julho). Inside Cuba’s DIY internet revolution. Wired. https://www.wired.com/2017/07/inside-cubas-diy-internet-revolution/

Messias, J., & Mussa, I. (2020). Por uma epistemologia da gambiarra: Invenção, complexidade e paradoxo nos objetos técnicos digitais. Revista Matrizes, 14(1), 173–192. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v14i1p173-192

NotíciasCubanet Cuba. (2017, 11 de maio). ¿Qué prefieren los cubanos? ¿La televisión cubana o el Paquete de la Semana? [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=bjTnoHnIZiE

O efeito da lista de Craig. (2016, 2 de dezembro). Isto é Dinheiro. https://www.istoedinheiro.com.br/o-efeito-da-lista-de-craig/

Payão, F. (2015, 28 de janeiro). Rede ilegal de internet consegue sobreviver em Cuba. Tecmundo. https://www.tecmundo.com.br/internet/73281-rede-ilegal-internet-consegue-sobreviver-cuba.htm

Pereira, S., & Soares, T. (2017) Reguetón em Cuba: Censura, ostentação e rasuras de políticas midiáticas [Apresentação de comunicação]. XXVI Encontro Anual da Compós – Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, São Paulo, Brasil.

Portes, A., Guarnizo, L. E., & Landolt, P. (1999). The study of transnationalism: Pitfalls and promise of an emergent research field. Ethnic and Racial Studies, 22(2), 217–237. https://doi.org/10.1080/014198799329468

San Pedro, E. (2017, 10 de agosto). Cuban internet deliverd weekly bu hand. BBC News. https://www.bbc.com/news/technology-33816655

Schiller, N. G., Bash, L., & Blanc-Szanton, C. (1992). Transnationalism: A new analytic framework for understanding migration. Annals of The New York Academy of Sciences, 645(1), 1–24. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1992.tb33484.x

Soares, T. (2016a). Acionamentos geopolíticos num show de música pop em Cuba. Galáxia, (33), 171–183. https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/27466

Soares, T. (2016b). Enfrentamentos políticos e midiáticos de fãs de música pop em Cuba. Revista Logos: Comunicação e Universidade, 23(2), 65–76. https://doi.org/10.12957/logos.2016.27514

Soares, T. (2016c). Lady Gaga em Cuba. In E. Jesus, E. Trindade, J. Janotti, & M. Roxo (Eds.), Reinvenção comunicacional da política: Modos de habitar e desabitar o século XXI (pp. 85–96). EDUFBA; Compós.

Soares, T., & Lima, M. L. (2018). Madonna, warrior like Cuba. Contracampo, 37(1), 91–109. https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i0.1070

Vertovec, S. (2009). Transnationalism. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203927083

Zanforlin, S. C. (2015). De Bangladesh para o Brasil: Migração, interculturalidade e uso das TICs. Revista Latinoamericana de Ciências da Comunicação (ALAIC), 11(21), 68–76. http://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/533

Zanforlin, S. C. (2018). #meuamigorefugiado: Experiências de cosmopolitismo e mobilização midiática da empatia. Contracampo, 37(1), 30–48. https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i0.1050

Published

2021-06-30

How to Cite

Soares, T., & Zanforlin, S. (2021). Paquetes as Improvised Media: Transnationalism and Cultural Consumption in Havana-Miami Context. Comunicação E Sociedade, 39, 167–182. https://doi.org/10.17231/comsoc.39(2021).2751