Comunicagdo e Sociedade, vol. 7, 2005, pp. 95-109.

The economics of public service television and the citizenship rhetoric*

Helena Sousa** e Manuel Pinto***

Abstract

Facing strong competition and financial hardship, Public Service Broadcasting (PSB)
operators are redefining their role and re-inventing new futures. The Portuguese PSB,
Radiotelevisdao Portuguesa (RTP) is no exception and important changes have recently
been introduced in the traditional ‘public service’ model. The centre-right government
— in office since 2002 with a qualified majority — perceived the restructuring of RTP as
a major political goal and, in an unprecedented move, it has decided to hand out one
RTP’s generalist channel to ‘civil society’. This article looks at this political decision
and its financial and economic implications. It argues that as far as rhetoric went, citi-
zens had the centre-stage in this new ‘participatory model’ but it is economics rather
than citizenry that is at the very heart of this strategy.

Key words: public service, television, economy, civil society, citizenship

The increasing participation of citizens in the definition and implementation of the
Public Service Broadcasting channels (PSB) has been presented by several authors (e. g.,
Raboy, 1994 and 1996) as the way forward for the uncertain non-commercial televi-
sion sector. Facing fierce competition and financially stretched, PSB operators face the
redefinition of their traditional role. Depending generically from the governments and/

* Versao original da comunicacao preparada no ambito do Projecto Mediascépio (FCT-POCT/COM/41888/2001) e
apresentada na Sec¢ao de Economia Politica da Conferéncia Cientifica da International Association for Media Communication
Research, Porto Alegre, 25-30 de Julho de 2004.

“ Professora de Politicas da Comunicacao e de Jornalismo da Universidade do Minho. Membro do Centro de Estudos de
Comunicacao e Sociedade da mesma universidade (helena@ics. uminho.pt)

" Professor de Jornalismo da Universidade do Minho. Membro do Centro de Estudos de Comunicac¢ao e Sociedade da
mesma universidade (mpinto@ics. uminho.pt).



Comunicacéo e Sociedade | Vol. 7 1 2005

or from regulatory bodies, the reconfiguration of public televisions is perceived as in-
evitable and the participatory argument has been integrated in the political discourse.

The Portuguese PSB, Radiotelevisdo Portuguesa (recently renamed Radio e Tel-
evisao de Portugal — RTP), is no exception to this general framework. Neglected by
the socialists (in power from 1996 to 2002) and unable to solve its enormous debt,
RTP was just there to be redesigned by the centre-right government! in office since
March 2002. Indeed, the current executive perceived the restructuring of RTP as a
major political goal. In the strategic document ‘New Options for the Audiovisual Sec-
tor’ (2002), the government clarified its intention to reduce the existing two national
generalist public service channels to only one. RTP1 was to remain as a generalist
channel whilst RTP2 (renamed Canal 2 and later A Dois or 2:) was to be handed out
to civil society.

According to the government this channel, provisionally called ‘Society channel’
(‘Canal Sociedade’) would be a medium of ‘direct communication and relationship
between different partners and the public, without the state intermediation’. However,
so far the second national channel is still far from any consistent participatory model
but the government has already managed to substantially reduce costs.

This article aims to demonstrate the deep difference between political promise and
political delivery. As far as the rhetoric went, citizens had the centre-stage in this new
participatory model but as far as reality can show up to now it is economics rather
than citizenry that is at the very heart of the new strategy.

Looking for a less expensive Public Service
When social democrats returned to power in 2002, the audiovisual sector was per-
ceived as a crucial area. The previous socialist government (1996-2002) has seriously
neglected the Broadcasting Public Service (PBS)’s financial situation and therefore
Radiotelevisiao Portuguesa (RTP) was facing a major debt crisis. Indeed, RTP had no
financial means to survive: it had no licence fee (abolished by the social democrats in
1992) and, since 1997, RTP2 was not allowed to have commercial advertising and
RTP1 had its own advertising time reduced to a maximum of 7,5 minutes per hour.
With the benefit of hindsight, the socialist media minister (secretdrio de Estado),
Alberto Arons de Carvalho, perceived the abolishment of commercial advertising in
RTP2 and the reduction of advertising time in RTP1 as the wrong message to the
company once it looked like a sign of unequivocal prosperity (Carvalho, 2002: 35).
In a book published immediately after the Prime Minister’s (Anténio Guterres) with-
drawal from power, Arons de Carvalho has publicly explained the main reason for
the RTP’ dramatic situation. The government (his own) has taken the decision of
reducing RTP’s advertising after a diligence by the end of 1996 of the management

! The 15™ Constitutional government, led by Durdo Barroso, was supported by the Social Democrat Party and by the
Popular Party.



Helena Sousa e Manuel Pinto | The economics of public service television and the citizenship rhetoric

board’s presidents of the two existing national private companies (Pinto Balsemio,
head of Sociedade Independente de Comunicacdo, SIC, and Carlos Monjardino, head
of Televisdo Independente, TVI. ‘Balsemdo and Monjardino have presented this pro-
posal as the only possible way of saving TVI from certain bankruptcy and to help SIC
to breakeven’® (Carvalho, 2002: 35).

Indeed, the two Portuguese main parties (Social Democrat Party and the Social-
ist Party) have dramatically reduced the PSB revenues without any consideration for
alternative financial sources. The social-democrats, in power from 1985 up to 1996
believed that competition between private and commercial operators would on its
own ending up solving the problem. The socialists (in power from 1996 to 2002), on
the other hand, faced too many internal contradictory views on the issue and did not
manage to develop a coherent strategic policy for the overall audiovisual sector. The
socialist’s failure to work out a viable alternative for RTP led the social democrats
— whilst in opposition — to call for the privatisation of the public service company.

On October 1997, the social democrat opposition leader, Marcelo Rebelo de
Sousa, said that his party would put forward a law proposal concerning the RTP’s
privatisation if the company’s ‘manipulation, partiality, injustice and inefficiency’
was to be maintained (in Pinto ez al., 2000). In the very same year, during the budget
Parliamentary discussion, the social democrats kept on insisting in this idea. On May
1998, the Social Democrat Party finally presented to the Parliament a law proposal on
the RTP’s privatisation (see Pinto et al., 2000). Although this proposal did not become
law, it became very clear that most liberal Social Democrat Party sectors intended to
keep on fighting for the RTP’s total privatization whist more moderate sectors would
call for partial privatisation and/or for the attribution of so-called ‘Public Service’
tasks to private operators. In either way, the social democrats were henceforward
perceived as having a clear intention of handing out (totally or partially) the expensive
and financially adrift public service operator.

Neglected by the socialists and unable to solve its enormous debt, RTP was just
there to be redesigned by the centre-right government in office since 2002. The gov-
ernment’s programme considered the restructuring of RTP as a major political goal
and stated that one of the RTP’s national generalist channels should be privatized. Not
differently from was has been said and written, in May 2002, the Council of Ministers
decided to set up a new public service television company with only one generalist
channel. The closing up of the RTP2 — understood by the cultural elite as the best
RTP’s channel - caused an enormous public outcry (see Pinto et al., 2003) and the
recently elected centre-right government’s popularity started to decline as there was a
public perception that the government intended to hand out the RTP’s second national
television frequency to private interests.

2 Our translation. For practical reasons, all information in Portuguese used in this paper was translated by the authors. We

do apologise if, in any case, we do not express the full meaning of the original text or speech.

97



98

Comunicacéo e Sociedade | Vol. 7 1 2005

In fact, whilst in opposition, the social democrats have argued for RTP’s privati-
sation and presented a law proposal to the Parliament. However, and despite all the
previous pro-market arguments, hesitations started to rise. Trying to put itself together
with a difficult coalition with the Popular Party, the government started to consider
that the privatisation of RTP deserved further thought. The government was not in the
best position to go ahead with an unpopular and risky move.

So, hesitations became increasingly more evident and a task force was set up by
the government to inform and to develop ideas on the future of the PSB. On Septem-
ber 2002, the working group — led by Helena Vaz da Silva — presented the results and
argued against the privatisation of the RTP. The Report?® sustained that RTP1 should
continue operating as a generalist channel and that the terrestrial frequency used by
RTP2 should be neither privatized nor used as another public generalist channel. The
task force believed that the second national frequency should be put to use as an ‘al-
ternative service open to civil society in such terms that it could reinforce difference,
universal principles, cohesion and proximity’.

In December 2002, three months after the public presentation of the task force
results, the government put forward its own proposals in a widely publicised Re-
port: Novas Opc¢oes para o Audiovisual (New Options for the Audiovisual Sector,
2002). Accordingly to the document, the responsible for the Media Tutelage, Morais
Sarmento, clarified the government’s intention to reduce the existing two national gen-
eralist public service channels to only one. RTP1 was to remain as a generalist channel
whilst RTP2 was to be handed out to civil society. In these circumstances, the govern-
ment accepted the task force recommendation not to privatise RTP2 but it framed the
new public service channel outside the RTP’s scope.

In Morais Sarmento’s words, there were two possible alternatives for the second
RTP channel: to remain as an integrant part of the PSB or to be privatised. But the
government’s most recent vision of a television public service model no longer could
be expressed in this duality. “Between the state and the private sector, we have chosen
civil society». Bowing to pressures and recognising the difficulty in handing out RTP2
to commercial interests, the government ended up saying that it would attribute RTP’s
second channel to ‘civil society’ but details were scarce on the ‘civil society’ concept
and on the implementation of this model.

The Civil Society peculiar model

Although the government’s appointed task force on PSB had already mentioned the
necessary link between public service and civil society, it may be argued that the gov-
ernment managed to find out a very particular discourse about the future of RTP2.
The Report New Options for the Audiovisual Sector (2002: 15-16), presented the
channel with the following objectives and characteristics:

3 Relatério do grupo de Trabalho sobre o Servico Publico de Televisiao, September 2002.



Helena Sousa e Manuel Pinto | The economics of public service television and the citizenship rhetoric

i) The second channel aims to do public service television outside the realm of
the public service operator.

ii) The second channel shall be open to civil society in what constitutes a chal-
lenge to all institutions willing to produce public service audiovisual content.

ii1) The second channel shall be a direct communications medium between dif-
ferent entities and the public without the state intermediation.

iv) For that purpose, institutional partners will be chosen in different sectors.
Once the second channel will not be a generalist one, it will look for demanding
and segmented audiences.

v) The second channel has a particular vocation for culture, education, social
action, amateur sports, religious confessions, independent production, Portuguese
cinema, environment and consumer issues, audiovisual experimentalism and support
for new creative formats.

vi) The different partners’ participation should have the following possibilities:
content production about their sphere of activities, cession of rights concerning
cultural events, shows, etc., financing or co-financing of particular programmes or
the entire channel.

vii) The PSB, Radiotelevisdo Portuguesa, may also provide content for this
channel, namely news programmes and documentaries.

viii) In the initial stage, this channel will be managed by the PSB. RTP will be
responsible for the channel’s broadcast and it will guarantee the necessary human
resources to integrate new partners.

ix) All entities associated to the second channel will be part of an Accompany-
ing Council (Conselbo de Acompanbamento).

x) The proposed model for the second channel shall have an autonomous finan-

cial management. It should aim for its own economic self-sustenance, and will have
a global budget of 50% of the present RTP2 (then called Canal 2).

xi) The objective of the progressive development of this model is its total au-
tonomy, that is, the entities involved should assume the channel’s responsibility and
the broadcasting frequency.

Despite numerous uncertainties about the implementation of such model, the gov-
ernment (with a Parliamentary majority due to a coalition between the Social Democrat
Party and the Popular Party) went ahead with this new model. Facing fierce criticism
concerning the idea of a Public Service Broadcasting outside the realm of the Public
Service broadcaster, Morais Sarmento continued developing his ‘civil society’ concept
implicit in the New Options for the Audiovisual Sector Report (2002). On December
2003, in a speech* delivered during the ceremony to inaugurate the adherence of ‘civil

* http:/ /www.portugal.gov.pt/Portal /PT/Primeiro_Ministro/Intervencoes/2004331_PM_Int_RTP.htm



100

Comunicacéo e Sociedade | Vol. 7 1 2005

society’ partners to the new channel renamed 2, the responsible for the media made
an highly apologetic discourse about the government’s ‘civil society’ idea.

Morais Sarmento argued that this model will work as a ‘powerful engine for the
improvement of our society and to the maturity of our democracy’. Considering chan-
nel ‘2:” a pioneering experience and an unprecedented change in the Portuguese televi-
sion history, the government’s responsible for the media argued that for the very first
time, ‘we will have a different substantial form of communication: a television channel
without content mediation’. For the very first time, continued Morais Sarmento, ‘we
have taken the risk of setting up a television channel whose mission is to develop a
public service provided by the public itself’.

With these words, the government wanted to convince society of the generosity of
such offering. The state offers “civil society’ a public good (a national television chan-
nel), and it is now up to ‘civil society’ to organise itself and to fully contribute to the
provision of public service audiovisual content. This would constitute what Morais
Sarmento called a ‘non-mediated’, a ‘direct communication’ between the sender and
the receiver. ‘It is our belief that the Portuguese television will seriously improve with
this direct communication because the sender and the receiver are truly close and be-
cause television is taken to citizens and citizens are taken to television’.

The media minister also perceived this idea as highly functional and as having an
enormous potential to the entire society: it would stimulate active participation, it
would contribute to the development of a more effective and more active citizenry,
it would contribute to the development of a shared communication amongst citizens
and, last but not least, it would contribute to the general improvement of democracy.
Summing up, citizens would be both providers and the audience of their own pro-
grammes. In the government’s ‘revolutionary’ perspective: the public service television
would be in the hands of the public itself.

Without any consistent theoretical or working definition of “civil society’ the offer-
ing of the second national channel to this abstract sphere caused perplexity amongst
media analysts and academics. Indeed, nor the government neither the government’s
appointed task force on the restructuring of the Public Service have elaborated on the
concept. Indirectly, it can be inferred that, in this case, the concept refers to institutions
operating outside the state apparatus and not driven by market-oriented interests. This
is obviously insufficient to identify the sort of interests and forces which might have
access to their ‘public service’ share and in what terms. Furthermore, it does not clarify
the role institutions such as public universities and other publicly funded non-profit
organizations might play in the new audiovisual arena.

The then Director of Didrio de Noticias, Mério Bettencourt Resendes, quoted the
Head of the Impresa Multi-media group, Pinto Balsemao, to emphasise that it is not
likely that ‘civil society’ is interested or that it has resources to use this offering because
it is hard to see the audience potential for a channel that probably will not be better
that a ‘sum of institutional propaganda broadcasts’ (in Didrio de Noticias, 19. 12.
2002). Few days later, in the same newspaper, Paulo Cunha e Silva argued that civil



Helena Sousa e Manuel Pinto | The economics of public service television and the citizenship rhetoric

society does not know how to produce audiovisual content. To produce such content,
he argued, ‘technique and a highly professionalized culture are indispensable and
this is not compatible with amateurism’ (23. 12. 2002). In another daily newspaper,
Piiblico, Eduardo Prado Coelho wrote: ‘It is true that civil society had a Christmas
present: it got a television channel. But to offer one television channel to civil society
means absolutely nothing. What really matters is to know who is going to select civil
society agents, who pays for the programmes, who coordinates their allocation and
who provides information services’ (19. 12. 2002).

But the government’s idea had also some support. The Director of Piblico daily
newspaper and former member of the Public Service task force, José Manuel Fern-
andes, believed that an opportunity should be given to civil society. According to the
Piiblico’s Director the true reason why civil society is not trusted is due to an old left-
ist prejudice that is based in the idea that the people must be educated and that only
the state is good at it (23. 12. 2002). On the same line, Eduardo Cintra Torres, a well
known media critic, also believed that elitist arguments were being used to depreciate
the government’s initiative: the elites want the public service for themselves but prob-
ably other spectators need it the most (Publico, 30. 12. 2003).

In fact, and despite other relevant changes in the audiovisual sector (e. g., merger of
public radio and television in a single broadcasting company) only the destiny of the
second RTP channel managed to capture the public and the media attention. Column-
ists such as Vasco Pulido Valente (in Didrio de Noticias, 21. 12. 2002) stated that the
government’s choice had a hidden agenda. Pulido Valente believed that, as defined by
Morais Sarmento, the second channel was a ‘still-born’ and in these circumstances the
government managed to find a dissimulated way of handing it out to private interests
(in Didrio de Noticias, 21. 12. 2002). The government’s intentions are not likely to be
found out but two explicative versions of this political decision became popular in the
press. On the one hand, there was a view that the government could no longer say that
the second national channel would continue under the RTP’s umbrella. The govern-
ment has presented itself as a reformist one and the media structural change was en-
shrined in the government programme and in other ulterior documents and speeches.
For some, this third avenue (civil society instead of state or private profit-driven inter-
ests) was a mere way of masquerading a simple reality: the second channel would go
on as a ‘normal’ RTP channel but the government could not say it. On the other hand,
there are those who argue that when this experience is over, the government will realise
that a civil society based channel is not viable and consequently it will end up being
sold out (see, inter alia, Eduardo Prado Coelho, Piblico: 20. 12. 2002).

From rhetoric to practice: a six months experience

Despite the enormous potential, complexity and ambiguity of the civil society con-
cept, we do not intend to discuss it here in any detail. For the very limited purpose of
this paper, we will mention some dimensions that might help us to examine what has

101



102

Comunicacéo e Sociedade | Vol. 7 1 2005

been argued by the government and what has been implemented since January 2004.
The Centre for Civil Society (London School of Economics) says that ‘Civil society
refers to the arena of uncoerced collective action around shared interests, purposes
and values. In theory, its institutional forms are distinct from those of the state, fam-
ily and market, though in practice, the boundaries between state, civil society, family
and market are often complex, blurred and negotiated. Civil society commonly em-
braces a diversity of spaces, actors and institutional forms, varying in their degree of
formality, autonomy and power. Civil societies are often populated by organisations
such as registered charities, development non-governmental organisations, community
groups, women’s organisations, faith-based organisations, professional associations,
trade unions, self-help groups, social movements, business associations, coalitions and
advocacy groups™.

As we perceive it, the ‘civil society’ concept incorporates the notion of ‘public
sphere’ (J. Habermas) where social actors, groups and organizations relate to each
other and fight for their interests. The existence and performance of these actors con-
fer vitality and density to individual and social life. It enshrines the notion of freedom
(non-coercive action) of belonging, freedom of participation, freedom of expression
in a wide variety of organisations, and freedom of organisations to develop their own
activities. ‘Civil society” also refers to a common share of interests, objectives and val-
ues sustaining differentiated institutions and to the organization of benevolent action,
mainly non-profit driven and based on volunteer work. Finally, it includes the notion
of autonomy vis-a-vis the state, though the frontiers are not always clear.

In spite of the non-conceptualisation of the ‘civil society’ by the government, it
was quite clear that this option would comprehend a relevant role for non-profitable
cultural, social and scientific organizations which were neither part of the state nor
market-oriented. The government wanted — in discursive terms, at least — to put the
public in the centre stage of the new television public service that would no longer be
part of the public service broadcaster. The government also intended to facilitate ex-
pression, to allow new voices to speak up for themselves in a direct form of communi-
cation (without the state intermediation). Finally, there was the expressed intention to
promote participation and the qualification of the democratic values. These ideas are
broadly coherent with a general view of civil society as we have just referred to.

Indeed, it should be recognised that the six-month experience (from January 2004
up to July 2004) of the new channel 2: demonstrates a considerable increase in the par-
ticipation of social actors. The access of new social agents to the broadcasting scene has
the potential to contribute to the proliferation of alternative issues, the representation
of new interests and the presentation of different perspectives. Manuel Falcio, the Di-
rector of the new channel, stated that programmes produced by new partners account
for 23 hour programming per week (in Didrio de Noticias: 06. 07. 2004). The remain-
ing programming schedule is broadly sustained by the previous RTP’s second channel.

® http://www.lse.ac.uk/collections/CCS/what_is_civil_society.htm (access: 07.07.2004)



Helena Sousa e Manuel Pinto | The economics of public service television and the citizenship rhetoric

Around 60 governmental and non-governmental institutions are currently involved
(with their own means or contracting out) in audiovisual production for channel 2:.
These entities include governmental ministries, universities, foundations, charities,
and other environmental, consumer, professional, business, sports and media organi-
zations. Amongst these institutions, 13 are foundations and superior education insti-
tutions (public or private), 11 are integrant part the government, 10 are professional
organizations and 17 are directly related with social beneficence.

Independently from the selection mechanisms and despite all the criticism regard-
ing the amateurism and the ‘political party broadcast’ look of some programmes, the
effective participation of these entities corresponds to an increase in the plurality of
voices in the public space, and apparently the amateurism by itself did not contribute
to any decrease in audience rates. The new channel started operating in January 2004
with a 3,9 monthly share and its monthly share rose to 4,3% in June. Still, the lack
of professionalism of some entities involved is recognised by the Channels Director
himself (quoted in Eduardo Cintra Torres, Publico, 06. 07. 2004).

Although the Channel 2: partners considered the six month experience positive,
there is an almost unanimous chorus regarding the absence of production conditions
(see, inter ali, dossier of Didrio de Noticias, 06. 07. 2004). There are obviously well
off partners who contract out and put on air broadcasting quality programmes but
there are also those who cannot afford independent productions and make their own
audiovisual content with no adequate know how or technical means. ‘It is necessary
production means in order to collaborate in a different way’, said the President of the
Nature League, José Manuel Alho (Didrio de Noticias, 06. 07. 2004). The lack of fi-
nancial support or production facilities for the channel 2: partners has been the main
concern but the channel’s Directed appointed by the government, Manual Falcio,
argued that it is up to partners to make ‘a bigger investment’ and that ‘partners must
organize themselves’ (Didrio de Noticias, 06. 07. 2004).

Indeed, if we look back to the recent RTP’s history, it becomes quite clear that the
development of this new ‘revolutionary’ social society channel is intrinsically related to
the PSB company dramatic economic situation. The licence fee was abolished by the so-
cial democrats and advertising time was reduced by the socialists. The company could
not pay its debts and the government wanted to reduce its contribution. Willing to put
the blame on the previous socialist governance (from 1996 to 2002), Morais Sarmento
explained the RTP’s deterioration over the past six years in the following terms:

® The RTP’s audience share has decreased from 44% in 1995 to 28% in 2002;
® RTP is technically bankrupt with an accumulated debt of €1200 million;
(in Novas Opcoes para o Audiovisual, 2002).

Independently from the political responsibilities for the RTP’ current situation (see

Sousa and Santos, 2003), the social democrat government was not prepared to main-
tain the RTP expenses. In these circumstances, and considering that privatisation

103



104

Comunicacéo e Sociedade | Vol. 7 1 2005

became a tough political option, the government developed a global restructuring
programme that instead of financing two national generalist channels would end up
financing only one. This strategy is also notorious in the governmental slogan ‘better
public service for less money’. Indeed, in 2002, according to RTP data, the operational
costs of the second channel were €52 million. The governments expects a progressive
decrease of the channels costs to €28 million in 2006 (figure 1) and an equally progres-
sive financial commitment of both present and future partners.

Figure 1 — Evolution of total second channel expenditure

Contribui¢do prevista

60 ~ dos parceiros
52 52

50 4 I:l Custos para a RTP
40 > 31

' ] 2 28
30 A
20 4
10 4

0 T r T . .
2001 2002 2003 2004 2005 2006

Figures: € Millions
Source: RTP

This experience results from immediate economic difficulties and from governmen-
tal hesitations regarding the destiny of the second RTP generalist channel. However,
significant changes were indeed introduced over the last six months. We have already
mentioned the diversification of social actors involved in the public sphere, even if
many institutions are integrant part of the state apparatus. In any case, and despite the
much criticised amateurism of some social agents, the channel’s partners introduced a
higher level of differentiation in the audiovisual output. But, so far, these partners only
produce around four hours per day. Therefore, the channel is still grossly maintained
by the RTP’s structure.

This does no mean that, apart from partners’ production, channel 2: is a copy of
the previous second RTP channel. Indeed, the overall programming schedule under-
went significant changes. At least two areas deserved particular attention: programmes
for children and information. A considerable investment was made in the qualification
of programming for children through the setting up of a specific department with
qualified staff. It is a clear strategic objective to provide a community service through
children’s audiovisual entertainment and education, not only though the broadcast-



Helena Sousa e Manuel Pinto | The economics of public service television and the citizenship rhetoric

ing of quality children’s programme but also through its adequate location in the
programming schedule. Additionally, Manuel Falcdo emphasised the simultaneous
subtitling and Portuguese voice-over in foreign programmes: ‘it has already been tried
in France and it aims to facilitate the programme’s comprehension by children with
hearing disabilities and to incentive reading amongst children and young people’ (in
Media XX, September/October 2003: 33).

In the information arena, changes were also introduced. The channel 2: Director
wanted information bulletins to be characterised by journalistic criteria and not by
editorial choices based on audiences (in Media XXI, September/October 2003: 32).
Over the past six months, it is observable that information services attempted to de-
velop clearer journalistic choices based on rigorous and more objective criteria. Social
and political themes — which commercial channels do not cover — have also come to
the fore and debates have been informed by qualified analists. Still, as we perceive
it, information should be a crucial dimension of any public service and, despite the
aspects we have just mentioned, no additional financial resources were attributed to
information services. Quite on the contrary, the information broadcasting time was
reduced to half an hour per day and RTP1 has been the main content provider for
the new channel. Therefore, increasing editorial rigour has been attempted with fewer
resources and within a more limited schedule time.

Overall, it can be argued that efforts have been made by the channel 2: Director in
order to provide cheaper but more diversified and qualified output. Despite difficulties,
the role of partners cannot be underestimated and they generally perceived the experi-
ence as being positive. What is not so clear — at least so far — is the public appreciation
(though audience rates have not gone down) for this new channel. Indeed, apart from
the direct participation of social actors, no regulatory body to listen and interpret the
citizens’ suggestions and opinions was set up.

The citizenship rhetoric did not provide any efficient regulatory mechanism in or-
der to contribute to the development and up-dating of the public service concept and
its implementation. Citizens (with production means and know how) are expected to
express themselves and to provide free of charge programmes for channel 2: but no
ideas were developed regarding the education neither for audiovisual production nor
for the critical reading of the audiovisual narrative and contents. Media education and
media literacy were not on the agenda.

Furthermore, the RTP’s Advisory Council (Conselbo de Opinido), supposed to rep-
resent the social complexity of contemporaneous society, had its power reduced by the
social democrat government. On May 2002, when the Council of Ministers decided
to set up a new public service television company with a single generalist channel and
appointed a five-member top management team to implement the decision, the RTP’s
Conselho de Opinido did not approve the management team because no agreement
was reached regarding the reduction of RTP’s services. As the Advisory Council had
the power to veto the team, the governmental coalition (with a Parliamentary major-
ity) altered the Television Law in order to reduce the council’s power.

105



106

Comunicacéo e Sociedade | Vol. 7 1 2005

It should be referred that the existing channel 2: has an Accompanying Council
(Conselbo de Acompanhamento) led by Fundacdo de Serralves. This council is suppo-
sed to guarantee the channel’s quality and diversity but it has no specific resources and
it does not represent citizens but the channel’s partners.

Concluding remarks

Public services, in general, and PSB, in particular, have undergone major changes over
the last two decades. Technological changes and ideology (competition, privatization
and market deregulation) have played a fundamental role to the redefinition of public
service television all over Europe. The Portuguese PSB was no exception to this general
framework. What is quite new is the government’s discourse and political decisions
regarding RTP. In most countries, broadcasting developed from a monopoly to a
competition model (it also happened in Portugal in the early 1990’) but now a third
possibility is being attempted. The government decided to remove one channel from
the public operator and to offer it to ‘civil society’.

Indeed, the social democrats in power since March 2002 (led by Santana Lopes
since 17 July 2004¢) decided to reduce the RTP’s generalist channels from two to only
one. This second one went to ‘civil society’: ‘a medium of direct communication and
relationship between different partners and the public without the state intermedia-
tion’, as the government put it.

Apparently, it looked like a quite revolutionary idea and it was presented as such:
society itself would directly communicate to society. Television was to be produced by
consumers themselves. Senders and receivers would be part of the same body. This mo-
del would avoid intermediary actors and society would find the means, the conditions,
and the content to express itself in an unprecedented form.

In any case, social agents were selected and the experience is underway. Channel 2:
is clearly a more plural space: new voices, news perspectives are on the air. The overall
programming has also been altered and, comparatively with the previous second RTP
channel, it can be argued that more attention has been paid to children’s programmes
and the journalistic criteria in the information services look clearer.

However, to offer a television channel to civil society does not necessarily mean
that citizens will be better and equitably served. Indeed, the “civil society’ discourse
is no guarantee of sustained quality and diversity. What deserves serious attention is
the selection mechanisms of social agents, the channel’s power structure, the processes
related to the construction of the programming schedule, the financial sources for
audiovisual production and distribution, the news editorial control and the regulatory
mechanisms. Furthermore, it is not clear who is supposed to take the responsibility for
the development of a strategic view for the channel’s future.

6 In 22 July 2004, José Manuel Durao Barroso was elected by the European Parliament to become the next President of
the European Commission. Santana Lopes is currently the Prime Minister of the Portuguese government. The Social

democrat Party and the Popular Party coalition is to be maintained.



Helena Sousa e Manuel Pinto | The economics of public service television and the citizenship rhetoric

So far, and despite some positive aspects we have just mentioned, channel 2: is still
far from any consistent participatory model. The state offered ‘civil society’ a public
good (a national television channel) and it is now up to ‘civil society’ to organise itself
and to fully contribute to the provision of public service audiovisual content. In discur-
sive terms, citizens had the centre-stage in this new participatory model but up to now it
seems to be economics rather than citizenry that is at the heart of the new strategy.

To sum up, it can be argued that the government has developed a ‘direct communi-
cation’ rhetoric (citizen to citizen; civil society to civil society) but, despite few interes-
ting dimensions, this is still far from any consistent model. It is very likely that social
asymmetries shall be replicated in channel 2: because the ‘participatory openness’ does
not appear to be consistent with a balanced access to the new medium.

References

Assembleia da Republica (1986). Programa do X Governo Constitucional, Apresentacdo e Debate. Lisboa:
Assembleia da Republica.

Assembleia da Republica (1987). Programa do XI Governo Constitucional, Apresentacio e Debate. Lisboa:
Assembleia da Republica.

Assembleia da Republica (1992). Programa do XII Governo Constitucional, Apresentacdo e Debate. Lis-
boa: Assembleia da Reptblica.

Assembleia da Republica (1995). Programa do XIII Governo Constitucional, Apresentacdo e Debate. Lis-
boa: Assembleia da Republica.

Assembleia da Republica (1999). Programa do XIV Governo Constitucional, Apresentacdo e Debate. Lis-
boa: Assembleia da Republica.

Assembleia da Republica (2002). Programa do XV Governo Constitucional, Apresentacdo e Debate. Lis-
boa: Assembleia da Reptblica.

Barata-Feyo, José Manuel (2002) RTP: O Fim Anunciado, Lisboa: Oficina do Livro.

Barreto, Anténio (org.) (1996) A Situacdo Social em Portugal, 1960-1995, Lisboa: Instituto de Ciéncias
Sociais.

Bruneau, Thomas C. e Alex MacLeod. (1986) Politics in Contemporary Portugal — Parties and the consoli-
dation of democracy, Boulder: Lynne Rienner.

Carvalho, Alberto Arons (2002) Valerd a Pena Desmenti-los?, Coimbra: Minerva.

Collins, Richard (2002) ‘The Contemporary broadcasting market and the role of the Public Service bro-
adcaster. A view from the UK. Paper delivered at the ‘Public Service Broadcasting — expectations and
reality’ conference, Helsinki, Filand, 20 March.

Collins, R. et al. (1987) The Economics of Television, Londres: Sage.

Garnham, Nicholas (1990) Capitalism and Communication — Global Culture and the Economic of Infor-
mation, Londres: Sage.

Harrison, J. and L. M. Wood (2001) ‘Defining European Public Service Broadcasting’ in European Journal
of Communications, Vol. 16 (4), pp. 477-504.

McQuail, Denis (1992) Media Performance, Mass Communication and the Public Interest, Londres: Sage.

Melody, W. H. (1990) ‘Communications Policy in the Global Information Economy’ in M. E. Ferguson (ed.)
Public Communication: The New Imperatives, Londres: Sage.

Mesquita, Mério (1994). ‘Os meios de Comunicacao Social’. Reis, Anténio (Ed.). Portugal — 20 anos de
Democracia, Lisboa: Circulo de Leitores.

Mitchell, Jeremy and Jay Blumler ‘Is Television Accountable to Viewers?” in Policy Studies, Winter 1994
Vol. 14, n.° 4, 4-21.

107



108

Comunicacéo e Sociedade | Vol. 7 1 2005

Optenhogel, Uwe. (1986). ‘Portugal’. Kleinsteuber, Hans J. et al. (Eds.). Electronic Media and Politics in
Western Europe, Frankfurt: Campus Verlag.

Pinto, Manuel et al. (2000) Pinto, Manuel et al. A Comunicacio e os Media em Portugal (1995-1999),
Braga: Universidade do Minho.

Pinto, Manuel et al. (2003) Televisdo e Cidadania, Braga: Universidade do Minho.

Pinto, Manuel and Helena Sousa (2004) ‘Portugal’ in Mary Kelly, Gianpietro Mazzoleni and Denis
McQuail, The Media in Europe, London: Sage.

Raboy, Marc (ed.) (1996) Public Broadcasting for the 21st Century, London, John Libbey Media.

Raboy, Marc (1994) ‘The Role of the Public in Broadcasting policy-making and Regulation’ in European
Journal of Communication, Vol. 9 (1), pp. 5-23.

Smith, A. (1989) ‘The Public Interest’ in Intermedia, n.° 17.

Sousa, Helena (1996) Communications Policy in Portugal and its Links with the European Union, London,
School of Social Sciences, City University (Ph. D. Thesis).

Sousa, Helena (1999). ‘Servigo Publico, Televisio Comercial e a Implementacdo da Lei: Alguns Elementos
para o Debate’. Comunicio e Sociedade 1, Cadernos do Noroeste, Série Comunicagdo, Vol. 12 (1-2).

Sousa, Helena (2000). ‘Politicas da Comunicacido: Continuidades e Reformas’. Pinto, Manuel et al. A
Comunicagdo e os Media em Portugal (1995-1999), Braga: Universidade do Minho.

Sousa, Helena e Luis Anténio Santos (2003) ‘RTP e o Servigo Publico: um percurso de inultrapassdvel depen-
déncia e contradi¢do’ in Pinto, Manuel et al. Televisao e Cidadania, Braga: Universidade do Minho.

Complementary sources:

e Assembleia da Republica, Lei n.° 58/90 de 7 de Setembro Regime da Actividade de Televisao.

e Assinatura dos Protocolos de Parceria entre a RTP e entidades da Sociedade Civil para o novo canal 22
in http://www.portugal.gov.pt/Portal/PT/Primeiro_Ministro/Intervencoes/2004331_PM_Int_RTP.htm

e Comissao de Reflexdo sobre o Futuro da Televisao. Relatorio Final, Outubro de 1996.

o Comunicado da Alta Autoridade para a Comunicac¢io Social de 4 de Outubro de 2001 (Satement of the
High Authority for the Media of 4 October 2001) in www.aacs.pt (Novidades)

e Constitui¢do da Republica Portuguesa.

e Contrato de Concessio do Servico Puablico de Televisio Celebrado entre o Estado Portugués e a
Radiotelevisdo Portuguesa, SA. em 17 de Marg¢o de 1993.

e Contrato de Concessio do Servico Puablico de Televisiao Celebrado entre o Estado Portugués e a
Radiotelevisao Portuguesa, SA. em 31 de Dezembro de 1996.

e Decree n.? 3/IX, Segunda Alteracdo a Lei n.” 31-A/98, de 14 de Julho (Aprova a Lei da Televisdo), alterada
pela Lei n.° 8/2002, de 11 de Fevereiro in www.assembleiadarepublica.pt

e Delibera¢io do Concelho de Ministros de 9 de Maio de 2002 (Deliberation of the Council of Ministers
of 9 May 2002) in

e Delibera¢io do Conselho de Ministros (9 de Maio de 2002) (Deliberation of the Minister’s Council of 9
May 2002) in www.portugal.gov.pt

e Deliberagio do Conselho de Ministros (9 de Maio de 2002) (Deliberation of the Minister’s Council of 9
May 2002) in www.portugal.gov.pt

e Didrio de Noticias newspaper.

¢ Discurso do Ministro da Presidéncia na apresentagio do novo operador e Servi¢o Publico de rddio e
televisio (Speech of the Presidency minister on the presentation of the new operator, and radio and
television public service) in www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabIlmprensa/docs

e Governo da Republica Portuguesa, Programa do XIII Governo Constitucional http://
www.portugal.gov.pt/Portal DoGoverno/ConselhodeMinistros/DeliberacaoCM20020509

e Lei da Alta Autoridade para a Comunicacdo Social (High Authority for the Media Law), Law n.° 43/98
of 6 August in www.secs.pt



Helena Sousa e Manuel Pinto | The economics of public service television and the citizenship rhetoric

e Letter from the President of the Republic, Jorge Sampaio, to the President of the Parliament , Joio Mota
Amaral (Lisbon, 17 June 2002), made available by the Portuguese Parliament.

o Media XXI, Setembro/Outubro, 2003, Ano VIII n.° 72.

® Novas opgdes para o audiovisual, Dezembro de 2002 (New options for the Audiovisual sector,
December 2002) in www.portugal.gov.pt/mp/pt/GabImprensa/docs

e Presidéncia do Conselho de Ministros. (11. 11.2002). XV governo Constitucional — Os primeiros
seis meses — Estamos a Cumprir — Portugal vai Vencer’. http://www.portugal.gov.pt/pt/Documentos/
20021111SeisMeses1.htm

e Presidéncia do Conselbo de Ministros. (19. 12. 2002). ‘Novas Opc¢des para o Audiovisual’.

e Piiblico Newspaper.

e Relatério do Grupo de Trabalbo sobre o Servico Piiblico de Televisdo, September, 2002.

109



